Česká školní inspekce diskutovala s oborovými didaktiky nad výsledky testování

Ve dnech 29. května, 5. června a 7. června 2018 se na ústředí České školní inspekce uskutečnily odborné semináře nad výsledky testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, které Česká školní inspekce realizovala na jaře roku 2017. Semináře navázaly na tradici pořádat setkání s různě zaměřenými odborníky nad výsledky testování prováděných Českou školní inspekcí, která byla založena již před několika lety.

   

Semináře byly určeny vysokoškolským didaktikům jednotlivých vzdělávacích oborů a dalším odborným pracovníkům, kteří se zabývají obsahem vzdělávání. Zúčastnili se jich např. akademičtí pracovníci Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě, Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích nebo zástupci Národního ústavu pro vzdělávání.
 
Cílem těchto seminářů bylo seznámit účastníky podrobněji s výsledky výběrového zjišťování, naznačit možnosti dalšího využití zjištěných informací pro vzdělávání budoucích učitelů nebo diskutovat nad případnými úpravami vzdělávacího obsahu v příslušném rámcovém vzdělávacím programu a nad zaměřením cílené metodické podpory poskytované učitelům základních škol.
 
Semináře se svým zaměřením lišily. První seminář se věnoval vzdělávacím oborům na prvním stupni základního vzdělávání (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Matematika, Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce a kombinované výchovy), další dva semináře byly zaměřeny na druhý stupeň základního vzdělávání (Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost a Umění a kultura, Matematika a její aplikace, Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie).
 
Účastníci seminářů byli seznámeni se specifiky výsledků žáků v daných vzdělávacích oborech doplněnými o ukázky úloh s nejnižší úspěšností a úloh s vysokou úspěšností a rozbor možných příčin úspěšnosti. Dále byly komentovány charakteristiky výuky jednotlivých předmětů plynoucí z žákovských a učitelských dotazníků, které byly doplněny ve vybraných případech o informace z hospitační činnosti České školní inspekce. Součástí semináře byla také diskuze k mnoha odborným problémům souvisejícím s didaktikou daných oborů, jako je např. rozsah ověřovaných dovedností nebo využívané způsoby hodnocení v daných předmětech.