Úvod   5 Úvod Mezinárodní šetření TIMSS1 je projektem asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání IEA2. Jeho hlavním cílem je získat informace o  úrovni dosažených vědomostí a  dovedností žáků v  oblasti matematiky a  pří-rodovědných předmětů v  zemích, které se průzkumu účastní. Tyto informace pak mohou být společně s  dalšími indikátory vzdělávání využity k  efektivnímu řízení školských systémů. Výsledky nejsou určeny jen decizní sféře, ale také odborné veřejnosti a  přirozeně i  učitelům matematiky a  přírodovědných oborů. Projekt TIMSS probíhá od roku 1995 ve čtyřletých cyklech. Česká republika se ho zúčastnila čtyřikrát  – v  letech 1995, 1999, 2007 a  2011  – přičemž žáci 4.  ročníku byli testováni v  letech 1995, 2007 a  2011 a  žáci 8.  ročníku v  letech 1995, 1999 a  2007. Kromě žáků 4.  a  8.  ročníku se průzkum zabývá také ověřo-váním vědomostí a  dovedností žáků na konci středoškolského vzdělávání.Výsledky českých žáků 4.  ročníku základní školy V  matematice se čeští žáci 4.  ročníku od roku 1995 do roku 2007 statisticky významně zhoršili, při-čemž výsledek z  roku 2007 byl podprůměrný. Od roku 2007 se výsledek českých žáků statisticky vý-znamně zlepšil a  v  šetření TIMSS 2011 byl nadprůměrný. Stále však čeští žáci zaostávají za svými vrstevníky z  řady  jiných členských zemí EU (např. Anglie, Nizozemska, Německa) či žáky z  nečlenských států jakými je Rusko.V  přírodovědných oborech měli ve všech cyklech projektu TIMSS čeští žáci 4.  ročníku nadprůměrné výsledky. Podobně jako v  matematice i  v  přírodních vědách došlo mezi lety 1995 a  2007 ke statisticky významnému zhoršení průměrného výsledku českých žáků, mezi roky 2007 a  2011 však pozorujeme opět zlepšení a  výsledek českých žáků odpovídá úrovni z  roku 1995. Co je cílem publikace Publikace obsahuje úlohy z  matematiky a  z  přírodovědných oborů z  šetření TIMSS 2011, které řešili žáci 4.  ročníku a  které mohou být zveřejněny. Je určena zejména učitelům prvního stupně, kteří mohou úloh využít jako učebního či testového (evaluačního) nástroje. Mohou si také udělat představu o  tom, jak by žáci jejich tříd uspěli v  podobném průzkumu. Publikace je také určena pro učitele vysokých škol zaměřujících se na přípravu učitelů primárního vzdělávání, úlohy mohou využít při výuce didaktiky matematiky a  přírodovědných předmětů. V  nepo-slední řadě pak může publikace sloužit rovněž rodičům, kteří ji mohou použít jako jednu z  pomůcek k  opakování učiva matematiky a  přírodovědy.Struktura publikace Publikace se skládá ze dvou částí  – tištěné publikace a  elektronické publikace s přílohami na CD.Tištěná publikace je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola je věnována úlohám z  matematiky, dru-há úlohám z  přírodovědných oborů. Každá úloha má v  publikaci vždy identickou strukturu. Úlohy z  ma-tematiky jsou označeny velkým písmenem M, ke  kterému je připojeno číslo úlohy, přírodovědné úlohy mají označení P + číslo úlohy. V  závorce za tímto označením je uveden kód úlohy (např. S01_ 01) tak, jak byl použit v  testovém sešitu v  rámci šetření TIMSS 2011, což umožňuje dohledání úlohy.Za zadáním úlohy následuje vždy její stručná charakteristika: cíl úlohy, ověřovaná žákovská dovednost a  obtížnost.Cíl úlohy konkrétněji specifikuje, co musí žák v  daném učivu zvládnout, aby v  řešení úlohy uspěl.Dovednost3 potom určuje obecnou kognitivní dovednost žáka (např. používání znalostí, uvažování).Obtížnost4 úlohy nabývá hodnot od 1 do 4. Tyto hodnoty určují vědomostní úrovně žáků. Obtížnost 1 mají úlohy nejjednodušší, obtížnost 4 úlohy nejobtížnější.1 Trends in International Mathematics and Science Study 2 International Association for the Evaluation of Educational Achievement 3 Bližší popis dovedností je v Příloze 1 v souboru Prilohy.pdf na vloženém CD nebo na webových stránkách ČŠI.4  Popis vědomostních úrovní pro matematiku lze nalézt v Příloze 2 a pro přírodovědné obory v Příloze 3 v souboru  Prilohy.pdf na vloženém CD nebo na webových stránkách ČŠI.