38   TIMSS 2011 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2007 45,6 44,1 10,3 Četnost (%) 2011 51,4 39,4 9,2 Vzhledem k  pořadí hledaného obrázku v  řadě je pro řešení úlohy efektivní použít aritmetický aparát, nikoli řešení geometrické (postupné kreslení obrázků). Základem aritmetického řešení úlohy je najít pravidlo v  číselné posloupnosti 2, 4, 6, … vyjadřující počet čtverečků v  obrázcích. Počet čtverečků na 16.  obrázku lze určit explicitně (počet čtverečků na n-tém obrázku je n x 2, na 16.  obrázku je tedy 32 čtverečků) nebo rekurentně postupným přičítáním čísla 2, neboť počet čtverečků na každém následujícím obrázku je o  2 větší než počet čtverečků na obrázku předcházejícím.Úloha M34 (M07-06)    Obrázek 1	      Obrázek 2	        Obrázek 3	              Obrázek 4 Nahoře je nakreslena řada čtyř obrázků.A.	 Doplň následující tabulku pro obrázek 4.Obrázek Počet kroužků1 1 2 3 3 5 4 Poznámka: Tento jednoduchý úkol nebyl samostatně vyhodnocován.B.	 Kdyby existoval obrázek 5, kolik kroužků by obsahoval?C.	 Kdyby řada obrázků pokračovala, kolik kroužků by obsahoval obrázek 10? (Nesmíš kreslit obrázky.)Cíl úlohy: Vyjádření vztahu mezi sousedními členy posloupnosti nebo mezi členem a  jeho pořado-vým číslem Dovednost: 	 B Používání znalostí 		 C Uvažování Obtížnost: 	 B  2 		 C  3