86   TIMSS 2011 Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 79 99 Četnost (%) 2007 Četnost (%) 2011 55,3 44,0 0,7 Tato úloha je řazena v  klasifikaci TIMSS mezi těžké. Úspěšnost českých žáků významně přesahuje mezinárodní průměr. Číslo v  tabulce udává procento žáků, kteří zodpověděli otázku zcela správně. Z  hlediska rozložení úspěšnosti v  jednotlivých odpovědích dokázalo 89 % českých žáků správně zodpovědět, že pavouk páteř nemá, 75 % žáků správně odpovědělo, že krab páteř rovněž nemá,  71  % žáků volilo správnou odpověď, že ryba páteř má a  98 % jich správně konstatovalo, že lev páteř má. Je poněkud překvapující, že téměř 30 % žáků nezvolilo správnou odpověď v  případě ryby, se kterou mají přímou zkušenost. Úloha P5 (S03_ 05)Ve které skupině živočichů jsou POUZE plazi?A)	 ještěrka, žába, had B)	 želva, ještěrka, krokodýl C)	 chobotnice, šnek, želva D)	 krab, žížala, had Cíl úlohy: Porovnat typické tělesné vlastnosti a  způsoby chování hlavních skupin organizmů a  uvést roz-díly mezi nimi; rozpoznat nebo uvést příklady zvířat a  rostlin náležících do těchto skupin Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)40,7 37,7 43,1 Česká republika (2011)48,4 46,3 50,3 Mezinárodní průměr (2011)39,6 37,4 41,8 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 24,7 40,7 5,1 27,4 Četnost (%) 2011 31,9 48,4 1,8 16,2 Žáci na prvním stupni získávají poznatky o  zástupcích nejvýznamnějších skupin rostlin i  živočichů, tedy i  plazů. Úloha je velmi obtížná. Zejména volba možnosti A, kde není plazem jen žába, může být pro žáky lákavá. Žáci totiž často neumí zařadit žábu do žádné z  živočišných tříd. Tomu také odpovídá četnost volby možnosti A. Je však patrné, že úspěšnost v  řešení této úlohy se příliš neliší od meziná-rodního průměru, navíc došlo ke zlepšení oproti úspěšnosti žáků z  roku 2007.