90   TIMSS 2011 B Kód OdpověďSprávná odpověď10 Vysvětluje, že krysa používá své řezáky k  hryzání (hlodání, okusování)  potravy nebo zabití kořisti.Příklady: Krysa je používá k  hryzání oříšků, zrní, masa a  zeleniny. Používají je k  hryzání potravy.Krysa používá své řezáky k  okusování tvrdých věcí. Řezákama ukousne kořisti hlavu.Používá je na zabíjení mladých ptáků.Nesprávná odpověď70 Vysvětluje, že krysy používají své řezáky k  žvýkání  (drcení, rozmělňování, rozkousávání) potravy. Příklady: Krysy používají své řezáky pro žvýkání měkčích věcí. Krysy žvýkají svou potravu pomocí řezáků.Používají je na rozemletí potravy.Na drcení oříšků a  zrní.K  žvýkání jídla.79 Jiná nesprávná (včetně přeškrtnuté, vygumované nebo nečitelné odpovědi,  značek nebo odpovědí nesouvisejících se zadáním).Příklady:Používají je na zeleninu.K  chycení kořisti.Krysa kouše jídlo.Bez odpovědi 99 Prázdné Odpovědi českých žákůKód odpovědi 10 70 79 99 Četnost (%) 2007 27,7 8,2 49,2 14,9 Četnost (%) 2011 27,4 18,5 47,9 6,2 Tato úloha je velmi složitá, čemuž odpovídá i  hodnocení náročnosti úlohy odborníky TIMSS, a  nutí žáky přemýšlet ve dvou rovinách. V  první  – jaká je potrava obou živočichů, v  druhé  – k  čemu, s  ohledem na konzumovanou potravu, slouží konkrétní uspořádání a  tvar chrupu. Také nutnost formulace správné odpovědi je pro žáky složitá. Podle výsledků byli žáci schopni lépe zodpově-dět otázku, k  čemu využívá špičáky tygr (40 % českých žáků zodpovědělo otázku zcela správně). Naopak v  případě použití řezáků krysou žáci spíše tápali a  otázku dobře zodpověděla jen o  málo více než čtvrtina žáků.