Přírodovědné úlohy   93 Úloha P9 (S03_ 07)Některé rostliny rodí plody, jako například jablka. Jaký je jeden význam plodu?A)	 Chrání semena.B)	 Vytváří živiny pro semena.C)	 Brání semenům v  tom, aby se rozptýlila.D)	 Uchovává zásobu vody pro klíčení semen.Cíl úlohy: Přiřadit hlavní části rostlin k  jejich funkcím Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)31,2 32,3 30,4 Česká republika (2011)31,5 29,2 33,6 Mezinárodní průměr (2011)31,2 31,0 31,4 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 31,2 21,4 7,4 33,8 Četnost (%) 2011 31,5 25,9 7,1 32,4 Tato úloha je velmi komplikovaná. Stavbu rostlin žáci probírají a  o  funkci plodu mluví, nicméně všech-ny alternativy, které jsou uvedeny, zejména alternativy A, B, D se žákům mohou jevit jako správné. To ukazuje také volba jednotlivých distraktorů. Pro žáky je obtížné si představit, že uvnitř samotného semena se skrývají živiny k  výživě v  době klíčení, a  mohou se domnívat, že tyto živiny dodává semenu plod. Podobné je to s  vodou. Vědí, že voda je pro klíčení nezbytná, ale již si obtížně představují, kde ji semeno získá. Úspěšnost českých žáků se neliší od průměru ostatních zemí a  také oproti roku 2007 nedošlo ke změně.2.1.2 Životní cykly, rozmnožování a  dědičnost Úloha P10 (S05_ 05)Marie našla v  rybníce ryby a  pulce. Jak se tam pulci dostali?A)	 Vylíhli se z  vajíček, která tam nakladly ryby z  rybníka.B)	 Vznikli z  bahna, které je na dně rybníka.C)	 Vznikli z  látek rozpuštěných ve vodě rybníka.D)	 Vylíhli se z  vajíček, která do rybníka nakladly žáby.