96   TIMSS 2011 2.1.3 Vztahy se životním prostředím Úloha P13 (S01_ 02)Polární medvěd a  mrož se svým vzhledem velmi liší, ale oba mohou přežít v  extrémním chladu. Polární medvěd má hustou srst, která udržuje teplo. Mrož srst nemá.Co slouží mroži k  udržení tepla?A)	 vrstvy tuku B)	 kly C)	 vousy D)	 ploutve Cíl úlohy: Přiřadit tělesné znaky rostlin a  živočichů k  životnímu prostředí; určit nebo popsat příklady tělesných vlastností a  způsobů chování rostlin a  živočichů, které jim pomáhají přežít, a  vysvětlit jak Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 1 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)88,3 86,1 90,5 Česká republika (2011)95,1 94,5 95,8 Mezinárodní průměr (2011)80,6 80,5 80,5 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 88,3 2,6 2,2 5,3 Četnost (%) 2011 95,1 1,6 0,5 2,2 V  případě této úlohy lze sledovat pozitivní trend ve vývoji znalostí českých žáků. Oproti roku 2007 dokázalo otázku správně zodpovědět téměř o  7 % žáků více. Žáci pravděpodobně dokáží lépe vytvořit paralelu mezi zde žijícími zvířaty a  zvířaty, která zde nežijí, z  hlediska ochrany před zimou. Spíše se jim však ve výuce i  mimo ni (např. v  médiích) dostává bohatších informací nejen o  zvířatech žijících v  ČR, ale také o  zvířatech žijících v  jiných částech světa. Na příkladech zvířat, která žijí v  polárních oblastech, tedy v  oblastech s  permanentně velmi nízkými teplotami, se navíc daný jev lépe vysvětluje.polární medvěd mrož