114   TIMSS 2011 2.2 NEŽIVÁ PŘÍRODA 2.2.1 Třídění a  vlastnosti látek Úloha P30 (S02_ 06)Voda, led a  pára mají různou teplotu. Která trojice je seřazená od nejchladnějšího k  nejteplejšímu?A)	 led, voda, pára B)	 led, pára, voda C)	 pára, led, voda D)	 pára, voda, led Cíl úlohy: Vyjmenovat tři skupenství látek a  popsat charakteristické rozdíly ve tvaru a  objemu; vědět, že látka může přecházet z  jednoho skupenství do druhého zahříváním či chlazením, a  popsat tyto změny Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)Česká republika (2011)86,4 80,1 92,4 Mezinárodní průměr (2011)73,0 73,4 72,7 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 Četnost (%) 2011 86,4 5,0 2,1 5,8 Poznatky o  jednotlivých skupenstvích vody jsou součástí výuky na prvním stupni. Není proto pře-kvapující, že úspěšnost českých žáků je tak vysoká a  přesahuje i  mezinárodní průměr. Za povšimnutí stojí fakt, že úlohu dokázalo správně vyřešit o  12 % českých chlapců více než dívek. Úloha P31 (S01_ 08)Během tuhnutí, tání a  varu se mění skupenství vody. Pro který děj musíme dodávat teplo, aby nastal?A)	 pouze pro var B)	 pouze pro tání C)	 pro tání a  tuhnutí, nikoliv pro var D)	 pro tání a  var, nikoliv pro tuhnutí Cíl úlohy: Vědět, že látka může přecházet z  jednoho skupenství do druhého zahříváním či chlazením, a  popsat tyto změny Dovednost: Používání znalostí Obtížnost: 4