Přírodovědné úlohy   121 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)45,8 38,3 53,3 Česká republika (2011)52,2 50,4 54,1 Mezinárodní průměr (2011)43,6 40,2 47,0 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 19,4 45,8 2,3 29,1 Četnost (%) 2011 12,8 52,2 5,6 28,6 Úloha patřila k  hodně obtížným. Čeští žáci si s  ní ale v  mezinárodním srovnání poradili velmi dobře, jejich úspěšnost 52 % byla nadprůměrná. Zlepšili se i  oproti roku 2007, a  to o  6 %. Dalo by se očeká-vat, že většina našich žáků již viděla sklenici s  vodou či jiným nápojem, ve kterém plavou kostky ledu. Přesto téměř polovina z  nich vybrala chybnou možnost. Nejčastější chybnou volbou byla varianta, že kostka ledu bude na dně sklenice. Led je tuhý a  kompaktní, a  to možná vyvolává u  dětí představu, že musí být „těžší“ než voda a  klesnout ke dnu.Úloha P37 (S05_ 07)Která z  následujících látek je směs?A)	 slaná voda B)	 cukr C)	 vodní pára D)	 sůl Cíl úlohy: Uvést příklady směsí a  vysvětlit, jak mohou být rozděleny Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 2 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)48,9 45,3 51,9 Česká republika (2011)46,9 50,0 44,1 Mezinárodní průměr (2011)64,0 65,0 63,2 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 48,9 25,2 9,7 9,4 Četnost (%) 2011 46,9 27,2 9,8 12,7