148   TIMSS 2011 Úloha P60 (S01_ 09)Na co musí být půda bohatá, aby se v  ní rostlinám dařilo?A)	 na zrnka písku B)	 na hroudy jílu C)	 na vrstvy štěrkopísku D)	 na rozkládající se rostliny a  živočichy Cíl úlohy: Popsat rysy zemského povrchu a  uvést je do souvislosti s  lidskou činností; určit zemské zdroje, které lidé denně využívají Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)73,8 76,0 71,6 Česká republika (2011)72,8 75,3 70,2 Mezinárodní průměr (2011)40,3 39,9 40,6 Odpovědi českých žákůOdpověďA B C D Četnost (%) 2007 11,8 8,6 2,7 73,8 Četnost (%) 2011 10,0 9,6 5,3 72,8 V  řešení této úlohy byli čeští žáci výrazně nad mezinárodním průměrem. Oproti roku 2007 došlo jen k  nevýznamnému poklesu v  úspěšnosti řešení dané úlohy u  českých žáků. Význam půd pro živé organizmy a  význam látek vzniklých rozkladem rostlin a  živočichů pro růst rostlin je tradiční součástí vzdělávání na prvním stupni, což souvisí s  úspěšností v  řešení této úlohy. Mírně vyšší zastoupení možnosti A  oproti volbě jiných distraktorů může být způsobeno empirickou zkušeností žáků, kteří byli svědky promíchávání zeminy s  pískem, aby došlo k  jejímu „odlehčení“. Potom zemina nezadržuje tolik vody a  může se díky pískovým zrnům lépe prokysličovat.Úloha P61 (S05_ 03)Na mnoha místech světa je nedostatek pitné vody. Popiš dvě věci, které lidé mohou udělat pro to, aby se pitnou vodou neplýtvalo.Cíl úlohy: Popsat rysy zemského povrchu a  uvést je do souvislosti s  lidskou činností; určit zemské zdroje, které lidé denně využívají; vysvětlit, proč je důležité používat zemské zdroje s  rozmyslem Dovednost: Prokazování znalostí Obtížnost: 4 Úspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2007)14,6 17,0 12,5 Česká republika (2011)21,1 20,4 21,7 Mezinárodní průměr (2011)26,9 29,9 23,9