V Ý R O ČN Í  Z P R ÁVA  ČE S K É  ŠKO L N Í  I N S P E KC E  Z A  ŠKO L N Í  R O K  2 0 1 4 /2 0 1 5 96 zadavatelů a  hodnotitelů jednotlivých zkoušek společné části maturitní zkoušky, nedodržení termínu pro  zveřejnění témat ke  zkoušce z  cizího jazyka ve  společné části maturitní zkouš-ky, nezveřejnění nebo pozdní zveřejnění nabídky povinných a  nepovinných zkoušek včetně formy a  témat těchto zkoušek v  profilové části maturitní zkoušky) a  v  hodnocení zkoušek (nestanovení způsobu hodnocení každé zkoušky nebo její části a  způsobu stanovení výsled-ného hodnocení zkoušek v  profilové části maturitní zkoušky). Do  vzorku kontrolovaných škol byly zařazeny školy dle výběru České školní inspekce a  60 středních škol na  základě podnětu Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání, které v  předchozím zkušebním období v  těchto školách zaznamenalo indicie možného nerespektování právních předpisů ve  společ-né části maturitní zkoušky. Účast školních inspektorů při maturitních zkouškách měla stejně jako v  předchozích letech výrazně preventivní charakter, protože zjištěné nedostatky měly zejména formální charakter a  nepotvrdily se avizované náznaky nekorektního chování žáků, zadavatelů ani hodnotitelů. Ze 14 škol, ve  kterých se vyskytlo při  maturitní zkoušce porušení právních předpisů, bylo 9 středních škol ze seznamu poskytnutého Centrem. Podle údajů Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání došlo v  jarním zkušebním období roku 2015 ve  srovnání s  předchozím rokem ke  zhoršení v  úspěšnosti žáků v  českém jazyce a  literatuře ve  společné části maturitní zkoušky (2014 – 93,2 %, 2015 – 88,4 %). Zhoršení se projevilo v  gymnáziích, středních odborných školách i  nástavbách. Minimální meziroč-ní rozdíly v  úspěšnosti žáků (méně než 1 %) byly v  cizích jazycích (2014 – 89,6 %, 2015 – 89,2  %), v  matematice (2014 – 75,9 %, 2015 – 76,1 %) a  v  profilové části maturitní zkoušky (2014 – 93,1 %, 2015 – 92,4 %). Dlouhodobě mají žáci největší problém s  vykonáním didak-tického testu z  matematiky, zejména v  nástavbách, kde se procento neúspěšných meziročně zvýšilo z  53 % na  60,1 %. Ve  všech zkouškách společné části maturitní zkoušky dosahují žáci nástavbových oborů cca 2x horší výsledky než žáci ostatních odborných oborů vzdělání, v  profilové části maturitní zkoušky jsou však dokonce o  0,7 % lepší. Pouze žáci gymnazi-álních oborů jsou v  profilové části maturitní zkoušky méně úspěšní než ve  společné části maturitní zkoušky. V  jarním zkušebním období 2015 opět mírně narostl na  12,5 % počet žáků, kteří nejčastěji z  důvodu neprospěchu nebo neuzavřeného hodnocení za  2. pololetí nebyli připuštěni k  maturitní zkoušce. Ve  školním roce 2014/2015 v  maturitním vzdělávání přetrvávaly negativní jevy zjištěné ČŠI v  minulém školním roce (nižší studijní předpoklady přijímaných žáků do  maturitního studia, vzdělávací systém finančně zatěžují žáci, kteří mění obor vzdělání, případně z  důvodu neprospěchu opakují ročník). Ve  středním vzdělávání v  minulých letech působili žáci, kteří po  úspěšném absolvování všech ročníků střední školy třikrát neuspěli při maturitní zkoušce (nejčastěji ve  společné části). Následně byli v  souladu s  právními předpisy přijati opět do  maturitního ročníku a  v  roce 2014 a  2015 absolvovali další neúspěšné pokusy o  vykonání maturitní zkoušky. Z  uvedeného je patrné, že se nejedná o  mimořádné selhání, ale o  menší studijní předpoklady, které mohly být odhaleny již při  při-jímání ke  vzdělávání do  maturitních oborů vzdělání. Ve  vzdělávacím systému by mělo dojít k  nastavení limitů pro opakování maturitní zkoušky, protože stávající stav umožňuje, aby někteří žáci byli již potřetí přijati do  maturitního ročníku a  v  příštím roce zahájili třetí sérii pokusů o  vykonání maturitní zkoušky.Ve  školním roce 2014/2015 se poprvé uskutečnily závěrečné zkoušky podle jednotného zadání povinně ve  všech středních školách, které vzdělávají žáky v  oborech vzdělání s  výuč-ním listem (kategorie H a  E). K  úspěšné realizaci písemných, praktických i  ústních zkoušek podle jednotného zadání přispěla skutečnost, že se většina středních škol k  jednotným závě-rečným zkouškám připojila dobrovolně již v  předchozích letech. Ve  školním roce 2013/2014 se jednalo o  89 % škol s  obory vzdělání kategorie H a  85 % škol s  obory vzdělání kategorie E. Příznivý dopad na  kvalitu jednotných zadání má aktivní spoluúčast pedagogů, zaměstnava-telů a  odborníků z  praxe na  jejich tvorbě.ČŠI v  době od  20. května 2015 do  30. června 2015 provedla monitoring a  kontrolu or-ganizace a  průběhu závěrečných zkoušek podle jednotného zadání. Školní inspektoři se účastnili písemných, praktických i  ústních zkoušek. Celkově probíhalo zjišťování a  kont-