Mezinárodní šetření výsledků vzdělávání slouží především jako prvek externího hodnocení českého vzdělávacího systému a nabízí možnost porovnání s dalšími rozvinutými zeměmi. Pravidelné a dlouhodobé zapojování České republiky umožňuje sledovat vývoj ve výsledcích žáků včetně mapování jejich silných a slabých stránek.
Zároveň testové úlohy z mezinárodních šetření představují zajímavou didaktickou inspiraci.
V rámci poznatků z mezinárodních šetření PIRLS a TIMSS připravila Česká školní inspekce vzdělávání pro učitele, které se 
zaměřuje na možnosti 
rozvoje čtenářských, matematických a přírodovědných znalostí a dovedností žáků v mezipředmětovém kontextu.
Vzdělávací program je nabízen 
distančně prostřednictvím platformy Microsoft Teams.
Webinář se věnuje rozvoji čtenářských dovedností žáků v kontextu přírodovědných předmětů a je primárně určen 
učitelům prvního stupně základních škol. Účast učitelů druhého stupně je však také možná.
Snahou vzdělávacího programu je nabídnout učitelům 
inspiraci pro podporu 
motivace ke čtení, k 
aktivizaci žáků a k 
rozvoji čtenářských dovedností v mezipředmětovém kontextu s konkrétními ukázkami pracovních listů a vyučovacích postupů s možnostmi využití 
gradovaných úloh a badatelsky orientované výuky.
V případě 
matematiky a přírodovědy je učitelům představena řada úloh použitých při zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v rámci šetření TIMSS, přičemž je 
zvýšená pozornost věnována oblastem učiva, které 
činilo českým žákům relativně větší problémy.
Jako 
inspirativní příklady pro rozvoj matematických a přírodovědných dovedností s 
akcentem na práci s daty budou představeny mezipředmětové 
projekty z prostředí
 Evropských škol, využívající prvky diskuse, kritického myšlení, skupinové práce, formativního hodnocení, individuálního přístupu a sebehodnocení žáků.
Nejnovější národní i mezinárodní zjištění potvrzují, že 
čtenářské dovednosti mají silný 
mezipředmětový význam pro celoživotní vzdělávání, pro rozvoj osobnosti i pro uplatnění a úspěch v osobním i pracovním životě. Čtenářské postupy vnímáme jako neustále se vyvíjející soubor znalostí, dovedností a strategií nezbytných nejen ke zpracování a využívání neustále narůstajícího množství informací, ale také k řešení úloh z matematiky, přírodovědy a dalších oborů vzdělávání.
Rámcový obsah
 
Vzdělávací program je realizován
 prostřednictvím MS Teams v rozsahu 5 hod. (obvykle 9:00–14:00). Je možné přihlásit i
 více účastníků z
 jedné školy.
V případě zájmu o účast nám 
prosím zašlete požadavek prostřednictvím systému InspIS HELPDESK (
https://helpdesk.csicr.cz):
1. téma požadavku: Vzdělávací akce a semináře ČŠI,
2. uveďte název semináře – 
Inspirace PIRLS a TIMSS,
3. uveďte jména účastníků,
4. uveďte e-mailové adresy účastníků,
5. uveďte preferovaný termín konání.
Následně Vás budou kontaktovat pracovníci České školní inspekce, kteří s Vámi dořeší veškeré další souvislosti. V případě dotazů se obraťte na Martinu Pechovou, e-mail: 
Martina.Pechova@csicr.cz, tel.: +420 739 519 674.