Snahou šetření PIRLS, které nemá bezprostřední vazbu na vzdělávací obsah v jednotlivých zapojených státech, je pravidelně mapovat, jak si žáci 4. ročníku základních škol dovedou poradit s
vyhledáním informací, porozuměním, interpretací a posuzováním v různých typech textů a sledovat vývoj v této oblasti.
Cyklus PIRLS 2021 je významný tím, že v něm dochází k postupnému
přechodu od písemného testování k elektronickému. Cílem je využít při testování moderní informační technologie, rozšířit spektrum testových úloh a celý proces maximálně zefektivnit. Šetření PIRLS 2021 tak bude realizováno jak v elektronické, tak i v písemné formě, aby bylo možné sledovat, zda má uvedená změna vliv na výsledky žáků.
V souvislosti s vývojem v oblasti digitálních technologií rozšiřuje PIRLS 2021 hodnocení čtenářské gramotnosti o zcela novou složku, kterou je
test čtenářských dovedností v prostředí internetu ePIRLS. Vedle klasických úloh PIRLS tak budou zařazeny nové typy úloh napodobující texty z internetu, které jsou v současné době jedním z nejdůležitějších zdrojů informací. Navozují žákům autentické situace, při kterých vyhledávají informace z vlastního zájmu nebo pro účely studia či přípravu školní práce, především z přírodovědných a společenskovědních předmětů.
Nedílnou součástí šetření jsou
doprovodné dotazníky pro žáky, jejich rodiče či opatrovníky, učitele a ředitele škol, které se používají proto, aby bylo možné dosažené testové výsledky žáků lépe vysvětlit a interpretovat. Jejich prostřednictvím se získávají informace o kurikulu pro výuku čtení, o domácím a školním prostředí, o čtenářském chování žáků, názorech a dalších faktorech, které mohou mít vliv na výslednou úroveň čtenářské gramotnosti.
Vyhodnocování testů a následné analýzy výsledků se řídí harmonogramem IEA. Zjištění z hlavního šetření PIRLS 2021 s výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání budou zveřejněna prostřednictvím
národní zprávy v prosinci 2022. Následně budou probíhat podrobnější sekundární analýzy zaměřené na konkrétní témata (např. specifika slabých a výborných žáků, typy úloh, které jsou pro žáky nejvíce obtížné, podmínky a postupy výuky apod.).
Více informací k šetření PIRLS naleznete v rámci webových stránek České školní inspekce. Jsou zde mj. k dispozici
publikace s uvolněnými testovými úlohami z předchozích cyklů šetření, které mohou být zdrojem
didaktické inspirace pro učitele.
V případě jakýchkoli dotazů je možné se obracet na
národní koordinátorku šetření PIRLS.
Národní koordinátorka šetření PIRLS:
Mgr. Zuzana Janotová
zuzana.janotova@csicr.cz