Tematická zpráva - Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách
25.08.2025
Česká školní inspekce připravila tematickou zprávu, která zkoumá, jak základní školy pracují s prvky výuky často spojovanými s alternativními vzdělávacími směry. Patří k nim například aktivní a samostatné učení žáků, výuka v propojených předmětech, tandemová spolupráce učitelů nebo využívání formativního hodnocení. Zpráva vychází z dat získaných od téměř 600 ředitelů, více než 4,5 tisíce učitelů a desítek tisíc žáků, doplněných o výsledky z hospitací i testování.
Zjištění ukazují, že ačkoliv školy a učitelé většinou tyto přístupy hodnotí pozitivně, v praxi jsou stále uplatňovány jen částečně a spíše výjimečně. Hlouběji a systematičtěji je využívají především školy soukromé nebo menší, přestože právě ony mohou být inspirací i pro školy hlavního vzdělávacího proudu.
Doporučení zprávy zdůrazňují, že zmíněné postupy by však neměly být chápány jako „alternativní“, ale jako běžná součást kvalitní výuky v každé škole. Pokud jsou prvky do hodiny přirozeně začleněné – žáci se učí aktivně, každý podle svého tempa, předměty jsou propojené, učitel je spíše průvodcem a hodnocení podporuje motivaci – pak se ve školách daří vytvářet pozitivní klima, posilovat vnitřní motivaci žáků a zlepšovat jejich výsledky. To platí i u dětí ze znevýhodněného prostředí.
Tematická zpráva ve formátu elektronické publikace:

Ke stažení ve formátu pdf.