Aktuality

Tematická zpráva - Souvislost výsledků přijímací zkoušky a společné části maturitní zkoušky s vybranými znaky středních škol

Tematická zpráva - Souvislost výsledků přijímací zkoušky a společné části maturitní zkoušky s vybran

03.06.2025
Jednotné přijímací zkoušky (JPZ) a maturitní zkouška (MZ) jsou dvě významné etapy vzdělávací dráhy žáků. Tematická zpráva se zaměřuje na souvislost mezi výsledky maturitní a jednotné přijímací zkoušky, rozdíly mezi školami a jejich přidanou hodnotu. Výsledky ukazují, že úspěšnost u maturit silně navazuje na výsledky z JPZ – žáci s nižším skóre u přijímaček zpravidla dosahují slabších výsledků i u maturit. Jednotná přijímací zkouška se tak stává spíše nástrojem pro třídění podle výchozí úrovně než výběrem podle potenciálu, a to napříč téměř 200 různými obory středního vzdělávání ...

Tematická zpráva - Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí

Tematická zpráva - Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí

28.04.2025
V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Ve srovnání s průměrem zemí Evropské unie má Česká republika v této oblasti ještě prostor pro zlepšení, což dokládají i mezinárodní srovnání, například index rovnosti vypracovaný Evropským institutem pro genderovou rovnost (EIGE). Tyto rozdíly se promítají i do školního prostředí, kde se objevují v různých oblastech vzdělávání a fungování škol. Význam tohoto tématu podtrhuje také skutečnost, že v roce 2024 vláda schválila aktualizovanou Strategii rovnosti žen a mužů ...

Tematická zpráva - Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních školách

Tematická zpráva - Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních ško

26.03.2025
Zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků. Zjištění inspekce ukazují, že v mnoha školách je ŠVP stále vnímán spíše jako formální dokument než jako praktický nástroj. Ukazuje se přitom, že čím aktivněji ...

Česká školní inspekce u kulatého stolu o nerovnostech ve vzdělávání

Česká školní inspekce u kulatého stolu o nerovnostech ve vzdělávání

10.03.2025
Ve čtvrtek 6. března se na Pražském hradě uskutečnilo setkání na téma „Nerovnosti ve vzdělávání“. Cílem bylo nejen otevřít diskusi o přístupu ke vzdělání, ale také hledat řešení, jak zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky. Českou školní inspekci na tomto jednání zastupovali ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a vedoucí kanceláře ústředního školního inspektora Dana Pražáková, kteří díky práci inspektorů v terénu přispěli zkušenostmi a daty získanými přímo ve školách. V rámci diskuse se tak mohl prezident Pavel seznámit s řadou témat, která v mediálním ...

Tematická zpráva – Konkurzní řízení na ŘŠ a ŠZ v období od 1. 9. 2023 do 31. 12. 2024

Tematická zpráva – Konkurzní řízení na ŘŠ a ŠZ v období od 1. 9. 2023 do 31. 12. 2024

12.02.2025
Jednou z významných činností, na kterých se Česká školní inspekce podílí, jsou konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízení. Cílem této zprávy je podat nejen přehledové informace o vyhlášení konkurzů, charakteristikách uchazečů, o průběhu konkurzů a jejich výsledku, ale také kontextové informace týkající se kritérií hodnocení, výsledků národního testování i maturitních zkoušek a počtů stížností. Tato tematická zpráva poskytuje cenné poznatky pro ...

Tematická zpráva – Vnější faktory ovlivňující kvalitu vzdělávání v ZŠ

Tematická zpráva – Vnější faktory ovlivňující kvalitu vzdělávání v ZŠ

04.02.2025
Kvalita vzdělávání představuje složitý a mnohovrstevnatý koncept, který je ovlivňován faktory na různých úrovních – od jednotlivce, přes třídu a školu, až po celý vzdělávací systém. Zkoumání vztahů mezi vnějšími faktory vzdělávání a jednotlivými složkami kvality vzdělávání, stejně jako pochopení mechanismů, které tyto vztahy utvářejí, je klíčovým předpokladem pro kvalifikované rozhodování jak na úrovni vzdělávací politiky, tak v rámci každodenní praxe. Právě tímto směrem byl zaměřen hlavní cíl tematického šetření realizovaného Českou školní inspekcí, které se soustředilo na ...

Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

18.12.2024
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2023/2024 poskytuje komplexní hodnocení stavu vzdělávacího systému, kvality a efektivity vzdělávání, prezentuje výsledky vzdělávání dětí, žáků a studentů v České republice. Ve zprávě jsou představena data a poznatky získané inspekčními šetřeními, součástí jsou analýzy o fungování škol a školských zařízení. Formulovány jsou závěry a doporučení směřující k dalšímu rozvoji a podpoře vzdělávání v jednotlivých oblastech. Poskytuje informace pro hodnocení současné situace a pro strategické rozhodování o budoucích směrech vzdělávací politiky ...

Slavnostní udílení medailí České školní inspekce v Lichtenštejnském paláci

Slavnostní udílení medailí České školní inspekce v Lichtenštejnském paláci

11.12.2024
Po pěti letech udělila Česká školní inspekce významným osobnostem či institucím medaile Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání. Ocenila rovněž 33 školních inspektorů/inspektorek a kontrolních pracovníků/pracovnic z krajských inspektorátů České školní inspekce. Slavnostní udílení medailí se konalo v Lichtenštejnském paláci na Praze 1 ve čtvrtek 5. prosince 2024. Medaili České školní inspekce Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání získali čtyři osobnosti Jaroslava Wenigerová, Jana Matesová, Zdeněk Slejška a Stanislav Měšťan, a dvě instituce Fakulta tělesné kultury Univerzity ...

Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

04.12.2024
Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika se v pořadí počtvrté (opět po šestnácti letech) zapojila do šetření ...

Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

04.12.2024
Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika také patří mezi 14 zemí, které se kromě roku 2023 zapojily již do ...